Een marketingdoelstelling die je bij veel bedrijven terug ziet komen, is dat zij het aantal volgers willen vergroten met een X aantal procent. Toch is het vaak lastig om hier een passende internet marketing strategie bij te vinden. Steeds vaker wordt influencer marketing ingezet om dit soort doelstellingen te behalen, maar wat is dat nu eigenlijk?
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij mensen met veel invloed jouw product of dienst online promoten. Zij brengen dit product onder de aandacht bij de doelgroep die je wilt bereiken, waarna je hoopt dat zij jouw product aan zullen schaffen. Deze vorm van marketing komt vooral voor op kanalen als Instagram en Facebook.
De influencer wordt door een bedrijf benaderd om een bepaald product te promoten. Vaak zit er nog een online marketing bureau tussen welke zich specifiek op influencers richt. Het idee is dat de influencer jouw product promoot op een van zijn social media kanalen. Dit zorgt voor een kwalitatief goede backlink, waardoor jouw website gelijk in waarde zal stijgen. De doelgroep is vaak al bekend met de influencer, waardoor deze betrouwbaar overkomt. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat jongeren eerder iets aannemen van een influencer, dan van hun eigen familie.
Wanneer je hebt bedacht welke influencer het beste bij jouw merk past, kun je na gaan denken over het platform dat je wilt gebruiken. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat prijzen enorm kunnen verschillen. Zo zal een story op Instagram goedkoper zijn dan een blijvende post. Het is verstandig om het platform te kiezen waarop jouw doelgroep het meest actief is. Wanneer je bijvoorbeeld voor een story op Instagram kiest, is het belangrijk dat de betreffende influencer minimaal tienduizend volgers heeft. Dan kan deze persoon namelijk een swipe-up link aan het verhaal toevoegen, waarmee de volgers naar een pagina met meer informatie gestuurd worden. |
http://www.economy.nl |